Kickoff Aziëtrip! Hanoi-Sapa-Ha Long Bay

23 januari 2017

Jow sin mensen!!

Wauw onze Aziëtrip is nu echt begonnen! We zijn inmiddels al een week in het prachtige Vietnam en hebben al veel leuke dingen gezien en gedaan!
Na een reis van ongeveer 15uur met een tussenstop in China arriveren we dan eindelijk in het geweldige, chaotische Hanoi! Wat meteen opvalt is het verkeer. Duizenden scooters, auto's, verkopers en voetgangers rijden en lopen kriskras door elkaar. En je hoort overal getoeter. Het geluid van Hanoi! Je moet niet nadenken met oversteken en gewoon gaan en dan overleef je dit verkeer!
Langs de weg staan tig restaurants, kraampjes en winkels die van alles en nog wat verkopen en ook is er overal het bekende streetfood te krijgen. Het eten is sowieso heerlijk hier en erg divers en goedkoop natuurlijk!
In Hanoi bezoeken we het Hoan Kiem Lake, het Ho Chi Minh Mausoleum (waar we echt het lijk van deze man hebben bezichtigd) en de temple of Literature. En per toeval zien we ook de kathedraal!

Na Hanoi staat een trekking in Sapa op de planning. De dag dat we aankomen hebben we geluk want de mist is opgetrokken dus we hebben een adembenemend uitzicht op de uitgestrekte rijstvelden! Zo ver als je kan kijken zie je met groen bedekte bergen met af en toe een klein dorpje wat bestaat uit kleine stenen en houten huisjes. (In dit gebied leven o.a. mensen van de Hmong tribe) In een zo'n dorp zullen wij gaan slapen in een homestay. Hier verblijven wij met nog 2 andere reiskoppels. Er wordt een overvloed aan eten geserveerd door de familie, heerlijk! Wat een gastvrij gezin! Ook onze gids van vandaag was geweldig, een meid van 24 die al geheel alle verantwoordelijkheid draagt voor haar gezin. Vandaar o.a. haar baan als gids door haar eigen woonomgeving. De trekking van deze dag was een hike van 16km. Dus ik sta de dag erna met flinke spierpijn op om vervolgens nog een tocht te maken van ongeveer 5 uur naar de top van een berg! Een prachtige route offroad door echt junglegebied en bambooforest. De mist is inmiddels weer toegenomen dus eenmaal boven aangekomen kunnen we nog geen meter ver kijken, alles is in wit gehuld. Zelfs hier boven op de top leven mensen. Ze leiden een erg primitief bestaan maar lijken gelukkig met wat ze hebben.

Via Sapa gaan we weer voor 1 nacht terug naar Hanoi om vervolgens een tour naar Ha Long Bay te gaan doen. Hét beeld van Vietnam voor velen. We hebben een hilarische gids! We reizen per bus, speedboot en een "cocktailboot" zonder de muziek of cocktails haha! Na een rit van enkele uren doemen dan eindelijk de gigantische rotsblokken op vanuit de zee! Waar je ook kijkt overal zie je deze rotseilanden. Het verhaal gaat dat deze eilanden behoren tot de draken. Ha Long Bay betekent dan ook descending dragons bay. We stoppen een uurtje om te gaan kajakken in deze geweldige omgeving! Het straalt een aparte rust uit zo dobberend op het water waar je je zo nietig voelt tussen al deze gigantische rotsen. We spotten ook enkele in het wild levende aapjes. Na het kajakken mogen we zelfs gaan zwemmen. Ookal is het vrij koud toch neem ik een duik. Dat moet gewoon hier! Vervolgens zetten we weer voort richting het eiland waar we gaan slapen. Na weer een lange tijd te hebben gevaren arriveren we op Cat ba eiland. Een eiland met toch grote betonnen gebouwen in de middle of nowhere, heel apart. Hier pakken we de bus om vervolgens op een klein houten bootje naar ons private beach te worden gebracht. Catong Island! Het is een mooi gezicht om dit met lampjes verlichte eiland in de schemering tegenmoet te varen. Het is werkelijk niet meer dan een paar meter strand, wat cottages, heel veel groen en rotsen. En wauw hier mogen wij gaan slapen! Net expeditie robinson maar dan wat luxer en met veel eten!! We warmen op bij het vuur, eten een voortreffelijk diner en 's Avonds kletst iedereen wat en spelen we pingpong, tafeltennis en pool. Het is een super gezellige groep mensen! In de ochtend maken we een korte klauterende trekking naar de top. Waar het uitzicht natuurlijk weer prachtig is. Nog 1 duik in de zee, de zon komt langzaam uit en je krijgt een echt eiland gevoel. Na de lunch is het helaas tijd om dit mooie eiland te verlaten. We gaan op weg naar nog 1 nacht Hanoi om vanuit daar zuidelijker te gaan reizen.

Nog leuke dingen om te vertellen zijn:
- het wcpapier hier wordt niet in de wc gegooid maar moet in een emmer gegooid worden.
- overal hangt een anusspuit whaha nog niet geprobeerd want dat lijkt me nogal een geknoei.
-soms is er niet eens een toiletpot maar alleen een gat (soms niet eens een deur maar alleen muurtjes haha!)
-de thee en koffie op het eiland smaakte naar zout. Ze gebruiken natuurlijk het zeewater hiervoor lijkt me.
-soms moeten de schoenen uit voordat je een geboue of bepaalde kamer binnen mag.
-op dit moment zijn de voorbereidingen voor het chinese nieuwjaar in volle gang. (27-28januari) oftewel TET festival. Overal zie je rood en gele versieringen. In Sapa bijv. maakten de vrouwen allemaal mooie speciale kleding voor deze dag, die ze verven met natuurlijke kleurstof uit een bepaalde plant. Het is een hele happening hier.

Er is vast nog veel meer te vertellen maar dat lezen jullie gaandeweg!
Ik ga nu slapen in de dorm in het bovenste bed met een rolluikje er voor haha super handig! Morgen weer vroeg op voor onze trip naar Tam Coc!
Veel plezier met lezen van mijn blog!

XXX

Lara!

1. Nieke:
    22 januari 2017
    Super leuk om te lezen Laar!!!!
  2. Ruth:
    22 januari 2017
    Ongelofelijk!! Veel plezier meisjes!!
  3. Leonardus Dremmen:
    27 januari 2017
    Prima Lara, je beschrijft de belevenissen mooi en duidelijk.
    Het klinkt fantastisch, lijkt op het paradijs op aarde.
    Overigens zitten in het Bamboe-bos geen Panda's; zo vlak bij China?

Vandaag is de viering van het Chinese nieuwe jaar, dat deze keer in het teken van de "Haan". Ben benieuwd naar jou/jullie belevening van dit "oud-nieuw". Moet toch wel knallend zijn?
    Geniet ze verder en ... blijf schrijven !!!
    Groeten; Leo