Sabaidee Laos

23 mei 2017 - Penang George Town, Maleisië

Laos het land dat voor mij echt dé verrassing van deze reis was! Het landschap hier is werkelijk prachtig!! Ik weet niet precies wat ik van dit land verwachtte maar ik weet zeker dat het alles overtroffen heeft! Het land is nog niet echt toeristisch. Wij zijn begonnen in het zuiden bij de 4000 islands, Don Det! Ik was super enthousiast om hier naar toe te gaan omdat ik dit gezien had op mn favoriete reisprogramma 3 op reis! Niet te geloven dat ik altijd vol passie en dromen naar dit programma keek en nu zelf op zulke plekken kom! We komen met de bus via Cambodja de grens over naar Laos. Hier worden we eerst in de middle of nowhere gedropt om vervolgens in een kleine pickup naar de longtailboat gebracht te worden. Inmiddels is het al pikkedonker geworden en we worden verwelkomd door hordes vliegen/muggen! De volgende morgen kunnen we pas echt zien hoe het eiland er uit ziet. En nu zien we ook waarom het hier 4000 islands heet! In de mekong drijven tig kleine struikjes, oftewel eilandjes. Wij verkennen dit eiland en het naastgelegen eiland Don Khon op de fiets. Het zijn prachtige en hele rustige eilandjes waar een gemoedelijk sfeertje heerst. Uiteraard moet ik hier ook het shirt scoren dat ik bij 3 op reis heb gezien met de opdruk "Been there, Don Det"!
Hier op Don Det onmoeten we ook onze nieuwe amazing friends, de engelse Stevie & Daniel en we blijven eigenlijk de hele Laos trip samen want wat een fun hebben wij met dit duo!
Na Don Det reizen we verder naar Pakse. Aangezien we van plan zijn om in Thakhek een 4 daagse scootertocht te gaan doen, lijkt het ons handig om even een dagje te oefenen op de scooter hier want mijn poging om scooter te leren rijden in Vietnam was redelijk gefaald! Maar goed, buiten het hostel wilt een meisje net op haar scooter stappen als we vragen waar zij deze gehuurd heeft en waarom wij er een willen halen, en ze geeft mij meteen de sleutel en instructies zodat ik alvast kan oefenen. Hoe aardig is dit dan! Heerlijk dat dit zomaar kan hier! En wat een goed idee man om hier een dagje te gaan scooteren want ik heb het dit keer dus wel snel onder de knie en mn zelfvertrouwen op de scooter groeit! Al snel scheuren we met 60km/u over de weg en bezoeken we super mooie watervallen waar we zelfs in kunnen zwemmen! What a life!
Haha en dan begint onze ride from hell richting Thakhek! Een ritje in een local bus is een hele ervaring op zich! 2 Laotiaanse jongens naast ons draaien keihard Lao music, we krijgen vlees op een stokje aangeboden van hen, geen idee wat het was maar het was echt heerlijk!! Het is super heet in de bus, de verkoeling moet komen van ouderwetse ventilators aan het plafond haha maar dit werkt niet helemaal. De bus stopt ook om de 5 minuten zonder enige duidelijke reden, soms zelfs voor een uur om dit vervolgens 10 minuten later weer te doen. Dit verklaart het feit waarom we er 10uur over doen ipv 6 uur! Waarom ook haasten toch?! En alsof het nog niet vol en warm genoeg was komen er ook bij elke stop hordes verkoopsters de bus ingestormd om het meeste onsmakelijke eten te verkopen. Zoals hele kippen en eieren op een stok. Maar ey uiteindelijk bereiken we dan Thakhek! Een stadje waar opzich zelf totaal niks te doen is. Maar ze verkopen er super lekkere cheesy potato balls.. en we belanden totaal spontaan op een traditionele Lao Wedding! We horen muziek in dit uitgestorven stadje en zodra we checken waar dit vandaan komt worden we van harte uitgenodigd en krijgen bier (veeeeel bier) cola en eteb voorgeschoteld! Wat een leuke avond! Maar Iedereen komt hier net als ons naar toe om de scooterloop te doen van 450km! Dus de dag na de wedding is het vroeg opstaan! De eerste dag moeten we veel offroad om verschillende grotten te bezoeken. Dit is zo leuk rijden! Het is deze dag ook bloedheet, wat ik heerlijk vind om doorheen te sjneuren want je wordt lekker makkelijk bruin op deze manier omdat wij lekker overal te tijd namen arriveren we pas laat en in het donker. Wat nogal spannend rijden is met al die bochten, zonder straatverlichting en in een onbekende omgeving. Maar we komen ruim op tijd aan voor een overheerlijk bbq buffet!! Nadat we eerst een slaapplek geregeld hebben omdat onze boeking was overboekt. Gelukkig slapen Daniel & Stevie hier ook dus kunnen we in hun 2 persoonsbungalow erbij op een dekentje op de grond haha! Ik heb hier heerlijk op geslapen overigens! Man wat hebben wij door mooie omgevingen gereden hier. Deze scooterloop was een van de leukste dingen die ik hier gedaan heb en wat een avontuur! Trix rijdt een geit aan, kuddes koeien die zomaar oversteken, een bij die mijn helm in vliegt en me steekt, gaten in de weg op unpaved roads. En dat alles in 1 loop haha! Na Thakhek gaan we verder naar de hoofdstad gewoon omdat je daar wel een tussenstop moet maken. Maarja ey er is een giga night market en een donutshop dus zo'n straf is het niet. Het was nog heel wat om in Vientiane aan te komen trouwens haha! Na onze eerdere ervaring met een local bus dachten we nu slim te zijn en voor niet veel geld meer een VIP bus te nemen omdat die ons in de helft minder tijd naar onze bestemming zou brengen. Nou.. we krijgen geen busticket, maar de taxi chauffeur krijgt ons geld, hij zou ons busticket kopen, oke. Super fancy taxi. En dan zie ik de bus met kapotte ramen en het opschrift "regular". Okee, onze spullen worden in die bus gegooid en ik vraag nog een paar keer, Vip? Jaja. Oke we moeten instappen en er is geen plek dus we moeten op de grond zitten. Opzich geen probleem voor 5uurtjes maar dan begint het, de bus stopt weer om de 5minuten. Dit gaat nooit 5uur duren en we zitten zeker weten in een lokale bus. Ik ga naar voren. Niemand spreekt engels. Na wat heen en weer gebel met mij en Trix geven we het op en stappen we uit. Daar staan we dan met onze spullen langs de weg waar niemand engels spreekt. Gelukkig zien we na 20minuten een mega bakbeest van een bus aankomen. Yes de VIP bus! Uiteindelijk stopt die en we mogen instappen. Maarja we hebben natuurlijk geen kaartje maar wel al betaald. Uiteindelijk na weer wat bellen geloven ze ons. En het beste is we hebben ons geld terug gekregen van de lokale bus dus uiteindelijk zijn we heeeuwl goedkoop met de VIP bus kunnen gaan haha eind goed al goed. En dan Vang Vieng. Het party Mekka van Laos. Iedereen komt hier om te feesten en te zuipen. Heel leuk allemaal natuurlijk maar ey hoe kun je die prachtige natuur hier voor willen overslaan? Wij huren dan ook gewoon een paar dagen weer een scooter en gaan op weg naar de blue lagoons. Hoe mooi is het om in fel blauw natuurwater te zwemmen terwijl je omringt wordt door giga grote rotsen! Ook gaan we heel spontaan mee met een groepje die gaan zwemmen in een pikkedonkere grots. Best eng maar een geweldige random ervaring! En natuurlijk de luchtballonvaart! Ik had nooit gedacht dat je mij daar ooit in zou krijgen, net als in een vliegtuig maar ey life is all about crossing bounderies haha! Prachtig om boven zo'n mooi gebied te zweven! Maar wat een lawaai en hitte in die ballon haha en de bumpy landing!
En dan door naar de laatste bestemming in Laos, Luang Prabang. Hier is elke avond een giga nightmarket met de leukste spulletjes, zo verleidelijk om hier te shoppen! Een ding weet ik wel, als ik weer op reis ga neem ik vrijwel niks meer mee uit NL. Alles kun je hier krijgen maar veel leuker en goedkoper! Op de markt kun je fantastisch eten! Broodjes avocado voor 10.000 kip en er is een buffet waar je een hele kom mag vullen met van alles en nog wat voor 15.000 kip, dat is €1.66. In Luang Prabang hangen we lekker de toerist uit en bezoeken we enkele tempels, de bekende kuang si watervallen, verschillende plateaus gevuld met helder blauw water, wederom weer een stukje prachtige natuur. Vanuit Laos reizen we per boot de grens over naar Thailand. Dit doen we met een soort longtailboat, de boottocht duurt 2 volle dagen met een tussenstop in het laatste plaatsje in Laos...wat een topervaringen en lol hebben wij gehad in dit nog redelijk onbekende land met iedereen die we hebben ontmoet!

1. Leonardus Dremmen:
    8 juni 2017
    Super geschreven Lara. Jij geniet echt op alle vlakken; dus ook van de culinaire genoegens. Ik heb wel langzamerhand het idee dat jij een stuk dikker thuiskomt, en dat "voor een paar centen maar". Ik ben benieuwd.