Fell in love with Thailand!

5 juni 2017 - Yogyakarta, Indonesië

En dan Thailand! Damn ik weet niet eens waar ik moet beginnen met schrijven! Ik heb hier 2 maanden vertoefd en zo'n toffe tijd gehad, zoveel gedaan, meegemaakt en mensen leren kennen! Het was echt mijn place to be! Heel verrassend omdat ik juist het minste uitkeek naar Thailand omdat ik altijd hoorde dat het er zo toeristisch was en dat wilde ik juist vermijden. En dan blijf ik er 2 maanden hangen haha wat is dat toch met dit land. En dan voornamelijk het noorden. Wat ook al vreemd is omdat ik normaal echt een beachgirl ben en nu was ik niet weg te slaan uit het Noorden. Vooral Chiang Mai. Zo zie je maar everything can change. Chiang Mai dan, de eerste plek die we bezoeken in Thailand. Na een boottocht van 2 dagen en een busrit van 5uur vanuit Laos komen we hier midden in de nacht aan. Op dit moment wist ik nog niet dat ik stapelverliefd zal worden op deze stad. Wel snap ik direct de liefde die iedereen heeft voor de 7/11! Damn wat een heerlijke ideale supermarkt! Eindelijk proef ik de lekkere en goedkope toasties die zij ter plekke voor je opwarmen, op welk tijdstip je maar wilt! En geloof me hier heb ik optimaal gebruik van gemaakt! Na heel Laos samen met Trix en Stevie & Daniel en Louis samen te hebben gereisd besluiten we vanuit Thailand elk onze eigen weg te gaan langzaam. Mn eerste dagen in Chiang Mai hang ik natuurlijk flink de toerist uit omdat ik alles wil zien en doen in een nieuwe stad. Ik kom weer 2 nederlandse meisjes tegen die ik in Koh Rong heb leren kennen, we verkennen de stad samen op de fiets. En gaan heel wat tempels af die de stad rijk is. Mn eerste Bamboo tattoo laat ik zetten in Chiang Mai met Stevie. Bij een shop genaamd 'Mana', hoe toevallig is dat de naam van mijn katje. We gaan helemaal los op een wipe out baan in de grand canyon, met spierpijn als gevolg haha. Ik volg een cooking class ennnn ik ga naar een Elephant sanctuary. Hier heb ik heel lang over getwijfeld omdat ik niet wist of ik er goed aan deed. Maar ik ben nu van mening dat het een goede plek is voor de olifanten. Omdat hun sowieso niet meer terug de natuur in kunnen omdat zij gekocht zijn uit ridingscamps. Ze worden hier goed opgevangen, hebben veel ruimte en mogen vrij rondlopen krijgen genoeg eten (300kilo per olifant per dag), de sanctuary heeft ze gekocht voor $1500 per olifant, 70%van de fee gaat naar de olifanten en 30%naar management. En er was een babyolifantje wat ook aangeeft de olifanten zich er prettig voelen. Wat een ervaring was dit om zo dicht bij deze immens mooie dieren te komen, ze te aaien, voeren en wassen.

Na Chiang Mai is het tijd voor een scooterrit naar Pai. Een rit van 136 km en 762 bochten en prachtig uitzicht! Heel veel mensen eindigen in het verband na deze route, buiten het feit dat Jasper een oud vrouwtje heeft aangereden hebben we het er toch zonder kleerscheuren vanaf gebracht! En op begeven moment zien we niet veel meer omdat we weeeer in het donker aankomen haha! Pai is een leuk rustig stadje in het noorden van Thailand met maar een paar straatjes en vooral mooie natuur en veel te zien zoals de white buddha met uitzicht over de stad. En de grand canyon waar je een goed zicht hebt op de zonsondergang. Ook is er een plek genaamd "The Landsplit" hier krijg je overheerlijke hapjes en roselle juice voor gratis. Je kan een donatie geven als je dit wil, geweldig concept! En ik heb echt iets met de barretjes met live muziek hier in Thailand! In Pai vertoef ik veel in de why not bar. En in zowel Chiang Mai als Ao Nang is mn favoriete place to be de Roots Rock Reggae bar! Na Pai ga ik terug naar Chiang Mai om na een paar dagen verder te reizen naar Sukhothai met een canadees meisje dat ik in Pai ontmoet heb.

Eigenlijk is Thailand het eerste land waar in ik nu dus reis zonder vaste travelbuddie. En dit bevalt me prima! Maar hier ben je serieus amper alleen je hoeft hier maar oogcontact met iemand te maken en je kan er zo hele dagen mee spenderen. Leuk hoe dat hier kan gaan al die nieuwe contacten leggen! Sukhothai dan, eigenlijk is er niks te beleven hier en toch heb ik hier een super tijd gehad! It is all about the people you meet! Je kan bijvoorbeeld zomaar spontaan op een verjaardag bij een Thais vriendenclubje belanden die je amper verstaat en een geweldige avond hebben tot de zon weer opkomt met Thaise whiskey, food en leuke muziek! Sowieso vinden Kate en ik het al een geweldige stad vanwege het weinige toerisme en het lekkere en goedkope eten! Je krijgt er rotis met fruitjam voor 10 baht (25 cent) en de lekkerste shakes voor 25 baht (65 cent). En we doen ons te goed aan allerlei insecten haha. Want we vinden een foodstall die gefrituurde insecten verkoopt dus we pakken van alles 1 en peuzelen dit op in het park. Het is eigenlijk niet eens vies, het is goed gekruid en alleen maar knapperig. Maar het idee dat je een insect eet maakt het ranzig soms! Hier in Sukhothai bezoeken we het historische park waar allemaal ruines van oude tempels te zien zijn. Heel mooi. Bizar om op zulke geschiedenisrijke plekken te lopen en te bedenken hoe het ooit hier is geweest. Op de terugweg komen we per toeval op een foodmarket terecht. En hoe kan het ook anders hier zijn de lekkerste dingen te vinden en zooo goedkoop dus we proeven natuurlijk weer van alles en ik heb hier echt een van de lekkerste vis ever gehad! Er is ook nog eens een missverkiezing pers conferentie. Altijd leuk om ongepland ergens te belanden. We blijven niet lang in Sukhothai en gaan weer verder reizen we besluiten heel last minute uiteindelijk naar Kanchanaburi te gaan. En wat een goede keus! Maar voor dat we hier aan komen hebben we nog een hele reis voor de boeg. We belanden eerst in Phitsanulok oftewel Phitsanufuck haha! Dit is echt een gat en de eerste plek waar ik gewoon chagrijnig wordt omdat er nergens een plek is om even te zitten en op de wifi te kijken hoe wat en waar. Wat natuurlijk normaal echt geen probleem is maar nu even wel haha, damn! Maar zo als altijd komt het allemaal weer goed en moeten we eerst via Bangkok gaan om verder te kunnen. Prima! We komen hier laat aan en willen eerst verder reizen maar blijven uiteindelijk toch maar 1 nachtje. Dus ik heb niet echt meer gezien van Bangkok dan het busstation en later het vliegveld haha. Maar de feeling van deze drukke stad trok me nu al niet. Dus dan skip ik de hoofdstad maar gewoon haha.

Kanchanaburi blijkt echt een hele leuke stad te zijn om een paar daagjes rond te hangen! We hebben een leuk cheap drijvend hostel op de rivier. Het is een stad vol van geschiedenis! We gaan hier naar de "bridge on the river Kwai". Ofwel de 'dodenspoorlijn'. Dit was oorspronkelijk een bevoorradingsroute tussen Thailand en Birma. De brug/spoorlijn is gebouwd door krijgsgevangenen tijdens de Japanse bezetting in WO2. Er zijn veel mensen door uitputting, ziekte en/of ondervoeding gestorven. Onder hen waren ook velen Nederlanders. Iets wat ik niet wist! Maar op de oorlogsbegraafplaats zie je inderdaad veel graven met Nederlandse namen en de informatie is zelfs in het Nederland geschreven. Heel apart om ineens weer je eigen taal te lezen in het midden van Thailand.
Op de brug rijdt trouwens nu ook gewoon nog een trein terwijl allemaal bezoekers op het spoor lopen. Haha de veiligheid! Langs de rivier ligt ook het war museum wat erg interessant is met allemaal voorwerpen uit een tijd geleden.
We gaan ook naar de bekende Erawan watervallen. Wat zijn natuurbaden toch mooi! Je kent de kleine visjes die men gebruikt in een spa om aan je voeten te knabbelen? Nou die zitten hier ook in het water alleen tien keer zo groot haha ik amuseer me hier wel terwijl de vissen mn voeten weer zacht maken! Tijdens de busrit op de heen en terug weg staat gewoon de hele weg de deur open. Haha aan al deze kleine dingen kan ik zo'n lol beleven! Ohja ik heb ook eindelijk het Durian fruit geproefd, ofwel stinky fruit. Het heeft een hele bepaalde geur en is op sommige plekken zelfs verboden vanwege de stank. Het fruit zelf vind ik een beetje een mix van soort banaan en ananas ofzo maar heel muf en met een aparte structuur. Ik vind het niet lekker en niet vies maar ey heb wel weer wat geproefd! Ik proef sowieso alles wat los en vastzit tijdens mn reis! Ik heb ondertussen al gehad: gefrituurde vogelspin, gefrit. Kikkerpootjes, kippenvoetjes, rauwe inktvis, 6 soorten insecten ofzo, ik denk iets van koud varkensvet, kippenorganen zoals darm, maag en lever haha, etc. Zoals ik al zei, het eten is heerlijk hier haha!

Ik zit al een tijdje er aan te denken dat ik weer terug wil naar Chiang Mai. Maar ik zou Songkran vieren in Bangkok. Uiteindelijk raak ik  aan de praat met iemand uit Bangkok en zelfs hij zegt dat je Songkran beter in Chiang Mai kunt vieren. Nouu nu dit bevestigd is hoef ik niet lang na te denken en boek ik mijn bus terug naar Chiang Mai, yeaaah! Eerst moet ik wel afscheid nemen van Kate helaas zij blijft nog even in Kanchanaburi, we hebben het echt mega gezellig gehad samen. Maar zodra ik mn voeten op de grond zet op het bussation van Chiang Mai voelt het als thuis komen. Ik kom terecht in een geweldig guesthouse "Chiang Mai backpack house" hier raak ik bevriend met het personeel. En de familie die het guesthouse runt is geweldig, zo lief en behulpzaam en ik chill dus ook veel met hen. Ik kom de dag voor Songkran aan, de dag dat eigenlijk mijn terugvlucht naar NL gepland stond. Maar dit was nog te vroeg het was nog geen tijd voor mij om al naar huis te gaan. En wat een goede beslissing was dat want ik heb nog zoooveeel geweldige momenten meegemaakt na deze datum. Waaronder dus Songkran, waarvan ik in eerste instantie baalde dat ik het zou missen, ik ben zoo blij dat ik het nu toch heb meegemaakt want wat een gekkenhuis is het tijdens deze dagen haha geweldig! Een groot watergevecht door de hele stad, niemand is veilig voor het water! Zodra je nog droog bent krijg je een emmer water over je heen, soms lekker warm, soms ijswater, soms rivierwater, alles kan haha en alle leeftijden doen er aan mee, je kan gewoon niet ontsnappen tenzij je binnen blijft! Tijdens deze dagen regent het wel veel. Ik dacht wat een timing... maar blijkbaar is dit elk jaar zo omdat er door het watergevecht zoveel water verdampt dat het uiteindelijk regen vormt. So, nog even wat geleerd ook! Het watergevecht is geweldig maar er zijn nu zoooveel mensen in de stad dat is minder, alle uitgaansgelegenheden zijn afgeladen vol met partyende mensen, te druk! Ik ben blij als na deze dagen iedereen weg is en ik weer lekker rustig naar mn barretjes kan gaan! Uiteindelijk blijf ik nog 3 weken in Chiang Mai hangen, ik ben hier gewoon niet weg te slaan. Ik heb hier inmiddels zoveel leuke mensen ontmoet en vrienden gemaakt. Ik hoef zelfs niet elke dag wat te doen zoals ik normaal gesproken wil, ik vind het gewoon leuk om de lokale barretjes en eetgelegenheden te om met iedereen te socializen hier en foodmarkets af te gaan en er af en toe eens op uit te gaan op de scooter. Of op de fiets haha want voor het verlengen van mijn visum heb ik eerst 45 minuten op de highway gefietst om bij immigration te komen. Na 3 uur daar wachten mag ik dan eindelijk nog een maandje in Thailand blijven. Maar eerst weer even terug op de fiets langs al die voorbij racende autos haha.
Nog een avontuurtje hier in Chiang Mai was de trip naar de sticky waterfalls haha. Op 2 uur rijden met eeb scooter van het centrum vandaan haha. Maar na een uur stranden we in Doi Saket een klein stadje in de middle of nowhere en na wat drinken bij een lokaal stalletje heeft de batterij van de scooter er geen zin meer in. Zulke situaties leveren je dan wel weer nieuwe vrienden op. We worden meteen geholpen door KittyPi hij is zo gastvrij en behulpzaam. We worden zijn eerste Europese vrienden op FB haha. Ik ga dan ook nog een paar keer terug naar Doi Saket om hem en zijn familie te meeten, zijn drankjes te drinken en noodlesoup te eten! En we leren elkaar wat engels en thais was een top tijd is dit! En ondertussen zien we natuurlijk ook nog heel veel van de mooie omgeving zoals een giga waterdam en een prachtig meer. Na de sticky waterfalls gaat eerst ook nog een dag mn telefoon kapot haha leuk zo'n tripje naar de stickywaterfalls haha alles gaat kapot! But it was worth it, zo cool om tegen het water in te lopen zonder dat je meteen uitglijdt!
In CM ga ik ook nog met Jasper naar een 3D museum dit is zo gaaf! Echt een mindfuck hoe alles geschilderd is! Wat een lol hebben we hier en we maken dan ook tig fotos haha!

Er is zooveel te doen in en rondom CM maar uiteindelijk na al die weken ben ik sterk genoeg om Chiang Mai te verlaten, met tegenzin dat wel maar er is nog zoveel te zien en kom toch terug naar CM! Maar voor dat ik naar onbekende plekken afreis maak ik nog even een tussen stop in Sukhothai. Ja, het plaatsje waar niks te beleven valt. Maar ik wilde de mensen van daar zo graag weer zien en ik had beloofd on terug te komen. Als ik aankom is het al laat in de avond en alle guesthouses blijken gesloten te zijn. Dus ik loop naar de eetgelegenheid plaats waar ik de vorige keer de locals had onmoet en yes er is niks veranderd en zoals blijkbaar elke avond zitten er zelfs de zelfde mensen en zodra ik het terrein op loop, binnen 1 sec herkennen ze mij, geweldig! Na 3 weken weten ze nog wie ik ben zonder dat we in contact zijn gebleven! Er wordt meteen aangeboden dat ik bij een van hen thuis mag slapen dat dit geen probleem is. Dit is pas inblenden in het lokale leven, dit zijn de beste ervaringen! Ik beland in een huis bijna geheel van glas heel mooi! Uiteraard spend ik de komende dagen, en weer meer dan gepland bij hen in Sukhothai. Maar het is zoooo warm hier! Zelfs voor mij! Het is 38graden maar zelfs als je niet beweegt druip je al van het zweet woow! Een dag in hun leven ziet er als volgt uit. Heel simpel maar oh zo relaxt. Overdag wordt er gechillt en elke avond ga ik mee naar het werk waar ze rice and pork verkopen. Dit zijn avondjes van een beetje verkopen, snacken en veel whiskey met soda. Ik help soms zelfs enke verdwaalde toeristen naar de foodstall te lokken. En dat werkt! Het is een plek die overdag niet meer is dan een oprit tussen een rij huizen in, en savonds veranderd het in een super leuke gezellige eetgelegenheid met hippiebusjes als kraampjes, perfect!! Op dit pleintje staan een aantal verschillende foodstalls en iedereen gaat zo leuk met elkaar om maar bijna niemand spreekt engels. En aangezien ik heel graag Thais wil leren en mn woordenboekje overal mee naar toe sleep was ik in staat een beetje te communiceren. Hier heb ik heel veel Thais opgestoken!

Maar na een paar dagen is het toch echt tijd om het noorden van Thailand te verlaten... dus ik boek weer mega last minute (uur van te voren) een vliegticket naar Krabi. Eerste keer alleen vliegen! Het gaat allemaal heel smooth en snel, tussenstop in Bangkok en uiteindelijk dan Krabi. Maar mijn tas had blijkbaar niet heel veel zin om richting deze kant te komen want deze is blijven steken in Bangkok. Nouja prima, i dont freak out want ze zeggen dat ze mijn tas de volgende dag in mn hostel zullen droppen. En dat gebeurd ook dus prima! Het eerste waar ik naar zoek als ik aankom in Ao Nang is een reggaebar haha hier ben ik dan ook zowat elke avond te vinden! Binnen no time ontmoet ik hier weer super leuke nieuwe mensen! Ik merk wel echt al meteen verschil in de mentaliteit van de mensen hier. Het is hier mega toeristiscj en men wil dan ook eigenlijk alleen maar geld aan je verdienen. Elke stap die je zet wordt je wel aangesproken om een restaurant in gelokt te worden. Persoonlijk vind ik dat vet iritant maarja je went er aan. Ook is alles veel duurder hier! Waar ik in Chiang Mai een maaltijd voor 20 baht kon krijgen, begint het hier bij minimaal 50 bij streetfood en die prijzen worden alleen maar hoger. Ook zie je hier bijna alleen maar mensen uit India die werken in de shops of Indiase restaurants. De echte Thaise mensen zijn weinig te vinden op de een of andere manier haha.
Mijn hostel is trouwens super! Elke avond gratis bbq en shot! Haha en voordat je het hostel bereikt moet je eerst half door alle ladyboy en strip clubs haha ook weer een hele ervaring. Maar als ik de eerste ochtend wakker word zie ik pas hoe mooi Ao Nang is! Het strand is letterlijk aan de overkant van de straat! Buiten de Reggaebar om heb ik natuurlijk ook nog andere dingen gedaan. Zo heb ik een hele dag rondgescooterd en heb ik een tempel bezocht waar je eerst 1237 treden voor op moest tussen de wilde apen, bezweet en voldaan heb ik de tempel bereikt haha! Ben natuurlijk weer naar een foodmarket geweest wat gewoon echt een leuke en lekkere bezigheid is. Ik ben een paar keer naar Railay beach geweest wat echt een paradijsje is! Een longtailboot brengt ons daar in een kwartiertje naar toe. Ik leer hier een engels meisje kennen. Iedereen vraagt of we zusjes zijn omdat we blijkbaar op elkaar lijken, en guess what, we zijn ook nog op dezelfde dag jarig haha toevalluuuug! Op Railay huren we een kayak, we klauteren(letterlijk want wat ren glibberige klim is het!) naar een blue lagoon verstopt in de jungle en naar een viewpoint vanwaar je oost en west Railay kan zien! We slapen ook een nachtje op het eiland en dan krijg je echt de tropische eiland vibe. Met allemaal leuke strandtentjes, met fakkels en een mooie zonsondergang. Het eiland heeft geeen wegen alleen zand en wat geimproviseerde looppaden. Amper voor te stellen als je er niet bent geweest! Ook ga ik nog naar Ton Sai beach. Het strand waarvoor ik naar Krabi ben gekomen. Ik had er nog nooit van gehoord maar onderweg zeiden mensen dat dit echt een bezoek waard is. En aan deze persoonlijke info heb je het meeste dus ik dacht ill check it out! Na een half uur door de jungle banjeren vanuit Railay kom ik inderdaad aan op een megarustig hippie eiland. Heel veel streetart op een muur die rondom het eiland is gebouwd, geen idee waarom. En ik ga op zoek naar de slacklines, daarvoor ben ik hier. Dit is mn nieuwe hobbie sinds Koh Rong. En na heel wat oefenen is het me gelukt om het hele touw over te balanceren yeaaah! Mission accomplished! Ook ga ik dagelijks naar een strand waarvoor ik een hele trail met trappen moet lopen, mn dagelijkse work out haha. Ja en dan na al dit moois is het dan echt tijd om Thailand te verlaten omdat mn tweede visum verloopt. Dus na nog 1 geweldige laatste avond in de Reggaebar heb ik de volgende ochtend de minivan richting Maleisië! Kòrp kun ká Thailand i'll be back! Xxx