Chuc mung nam moi!!

2 februari 2017 - Ho Chi Minh City, Vietnam

"Gelukkig nieuwjaaaaar" schreeuwen we in de nacht van 27 op 28 januari 2017!! Wauw wie kan nu zeggen dat ze binnen 4 weken 2x nieuwjaar kunnen vieren! Wat een top avond hebben wij gehad! Heel Vietnam is al weken in de ban van TET holiday oftewel de viering van het chinese nieuwjaar. Het wordt het jaar van de haan! Overal waar je komt is men druk bezig met de voorbereidingen, in het hele land is er volop versierd en overal worden kumquats boompjes verkocht en vervoerd op scooters. Dit zijn de "kerstbomen" van hier. In principe is TET voor de vietnamezen een feest voor familie en vrienden waarbij vooral veeeeel gegeten wordt en ook veel "happy water" gedronken wordt. Nieuwjaarsdag is ook de enige dag tot nu toe waar we amper mensen en verkeer op straat hebben gezien. Tijdens TET is het moeilijk om vervoer en accomodaties te regelen dus wij blijven dan ook een paar dagen op 1 plek en vieren dit feest lekker relaxt in Hoi An! Veel toeristen zijn weg van dit gezellige historisch havenstadje. En ik moet zeggen ik ben daar ook een van. Ookal is het er mega toeristisch, wat normaal echt niet mijn ding is, maar het oude centrum straalt echt zo'n super gezellige sfeer uit met haar knusse straatjes, mooie tempels en kleurrijk verlichte lampionnetjes overal. En het was tot nu toe de enige plek waar ik overal de weg wist haha.

Voordat we naar Hoi An gingen hebben we nog een aantal mooie plekken aangedaan. Vanuit Hanoi hebben we de bus gepakt naar Ninh Binh. Die dag schijnt eindelijk de zon dus wij gaan met goeie moed in onze zomerjurkjes! In Ninh Binh bezoeken we een mooi tempelcomplex. Hierna gaan we verder naar Tam Coc, oftewel het Ha Long Bay on Land. Hier worden we in kleine roeibootjes over de Ngo Dong rivier gevaren. De schipper peddelt de boot voort met zijn voeten. Hij vaart ons langs het prachtige groene gebied, gedomineerd door de immense karstbergen. Rondom de rivier liggen talloze rijstvelden waarop de vietnamezen met hun typische rieten punthoedjes hard aan het werk zijn. We maken nog een korte fietstocht op gammele fietsjes en pakken daarna vanuit Ninh Binh de nachttrein naar Dong Hoi. Maar voordat we in de trein stappen, komen we in een uitgestorven plaatsje uit waar doodskisten gewoon langs de weg verkocht worden en alles wat we bestellen bij de restaurantjes eerst ergens anders vandaan moet worden gehaald om het ons te kunnen serveren haha, apart!
Na een nacht in de trein komen we aan in Dong Hoi waar we een uitstapje maken naar de grotten in PhongNa. Ook hier is de natuur weer prachtig die ik aan me voorbij zie flitsen tijdens het ziplinen.

Vóór Hoi An hebben we nog 1 bestemming. Hué. Het is een stad die rijk is aan geschiedenis maar die we helaas niet hebben kunnen ontdekken omdat het zo ontzettend hard regende die dag. Hierdoor hebben we ook de motortocht naar Hoi An moeten cancellen. Dit zijn dingen die jammer zijn maar waar je niet te lang bij moet stil staan, just let it go. Zulke dingen gebeuren tijdens het reizen en je ziet en doet sowieso nog zo veel moois! Na deze hectische dagen van alleen maar excursies en onderweg zijn, zijn we even toe aan die paar dagen op een vaste plek en relaxen in het zonnige Hoi An.

Hoe leuk het hier ook is, we moeten weer verder. We gaan wat meer landinwaarts, naar Dalat. Hier komen we aan na een zeer bumpy en loudly ride van 10uurtjes. Als ik niet beter zou weten zou ik me qua uitzicht op het stadje, met zijn dichtbebouwde kleurige huisjes in Kroatië wanen en qua natuur in Schwarzwald. Op een paar bananenbomen na, zijn hier namelijk allemaal bergen, bedekt met groene naaldbossen, te zien. We bezoeken hier de elephant waterfalls, de gigantische laughing buddha en via een kabelbaan de Truc Lam pagoda.

- De eerste bedbugs, kakkerlakken en ratten zijn gesignaleerd!
- Maximale aantal mensen dat ik op een scooter heb gezien: 5!
- We spenderen heel wat uren in de (nacht)bus - of treinen. Dit vervoer is goed geregeld en ik vind het een fijne manier van reizen.
- Vietnam is NIET de plek om voor het eerst op een scooter te rijden en het te leren haha!
- Een leuk aspect van het reizen vind ik het leggen van nieuwe contacten hier, zowel met de locals als met andere reizigers. Je praat hier zo leuk en makkelijk met mensen van over de hele wereld!
- Deze week hadden we echt enorme cravings naar western food. We hebben ons te goed gedaan aan burgers, pasta en pizza haha zo slecht! En dat terwijl het Vietnamees eten ook heerlijk is!
- Wel hebben we nu al een redelijke haat voor koriander ontwikkeld. Jammer hoe zo'n klein groen plantje je hele maaltijd kan verpesten. Nog jammerder is dat het hier werkelijk in elk gerecht veelvuldig gebruikt wordt!
- En dan zijn er de slaapplekken; het ene moment slaap je in een heerlijk ruim hotel met zwembad, de andere keer wordt je ergens op een dorm op een matras op de grond erbij gepropt en deel je met tig (al dan niet snurkende) mensen een ranzige (bad)kamer. Het is telkens weer een verrassing waar je terecht gaat komen want dit is aan de prijsklasse niet te zien. Love it!
- Het is werkelijk zo dat verschillende aziaten graag met je op de foto willen, ik voel me soms echt een celebrity dan haha heerlijk gevoel voor deze leeuw!

We zijn vanavond aangekomen in onze op een na grote stop in Vietnam. De big city Ho Chi Minh ofwel Saigon! Ik heb al iets van de skyline gespot maar vanaf morgen gaan we de stad en zijn oorlogsgeschiedenis pas echt verkennen.

XOXO

Lara

1. Leonardus Dremmen:
    26 februari 2017
    Hoi Lara,
    hier bij ons in zuid-limburg is het inmiddels carnaval.
    Jou laatste story is alweer een tijdje geleden. Ben benieuwd naar de volgende belevenissen !!
    Groeten; Leo
  2. Lara Dremmen:
    10 maart 2017
    Heyy Leo!

Jaa dat is helemaal waar! Heb amper tijd om de blog bij te houden haha maar dat zegt genoeg over hoe leuk en druk ik het hier heb haha. Ik ga snel eens een nieuw verhaal schrijven!! Hebben jullie flink gecarnavalt?

Groetjess!
  3. Leonardus Dremmen:
    12 maart 2017
    Idd Lara, vwb. flink gecarnavalt. (je hebt trouwens een nieuw werkwoord/volt.deelwoord uitgevonden) Maar ja; googelen bestaat ook nog niet zo lang.
    Hoe dan ook; de caranaval is weer voorbij en wij zitten nu te vasten in de vastentijd tot pasen. Daar heb jij nu lekker geen last van. Geniet ze en ik ben alweer benieuwd naar het vervolg van je "avontuur"